DEL

Hvis du har børn er du naturligvis interesseret i, at de er så sunde som overhovedet muligt, og der er mange ting at tage stilling til i forbindelse med børnernes sundhed. Meget handler om kost, og at de ikke skal have lov til at spise, hvad de vil, men at de skal have en sund og varieret kost, som deres krop har brug for nu de skal vokse.

Da de var små har de sikkert også haft en løbecykel som denne, hvor de har kørt rundt på terrassen og gjort villavejene usikre og du var sikkert ikke i tvivl om at de fik bevæget sig nok, da de konstant er i bevægelse i dagpleje, børnehaver og lignende.

Ældre børn bevæger sig typisk mindre

Når børn kommer over børnehaven er der ofte langt mindre aktivitet i hverdagen, og selvom de stadig løber mere rundt end vi voksne gør det, så har de som regel også mere tid, hvor de sidder ned, og derfor ikke får rørt sig. I takt med at de bliver ældre og ældre, kan det ofte være svært at få dem til at bevæge sig.

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn minimum bevæger sig 60 minutter om dagen i et relativ højt tempo. Har de mange fritidsaktiviteter der inkluderer sport, er det ikke noget problem i langt de fleste tilfælde, men der er også mange børn der sidder alt for meget ned.

Hold konkurrence i familien

En rigtig god måde at få ens børn til at bevæge sig mere, er ved at have konkurrencer om hvem der bevæger sig mest i løbet af dagen, og eventuelt indfører dags-, uge-, eller månedspræmier.

En god måde at måde det på, er med aktivitetsarmbånd. De kan købes i mange forskellige kvaliteter, men hvis funktionerne ikke behøver være mange, kan du sagtens finde dem til få hunderede kroner i en fin kvalitet.

På den måde kan I holde øje med hvor meget i bevæger jer, og der kan hurtig gå sport i at få gået mest. Hvis dine børn finder ud af, at der kan være en gulerod ved at bevæge sig en masse, er der en god chance for at de også gør det, og har de først vænnet sig til det, hænger det ofte ved.

EFTERLAD ET SVAR