DEL

Artiklen er lavet i samarbejde med den eller de virksomheder, der linkes til i denne artikel.

I disse uger er der flere hundrede tusinde danskere, der valfarter mod nord eller syd for at stå på ski i bjergene, alperne eller hvor rejsen nu måtte gå hen. Hvert år der også mange tusinde danskere, der vender hjem med en skade af den ene eller anden art. Nogle er hændelige uheld, og kan være svære at gardere sig mod. Andre kan man dog i mange tilfælde gøre en her del for at forebygge. Uanset hvad skal man naturligvis altid bruge skihjelm for at undgå hovedskader, der er de farligste.

Herunder kan du se nogle ting du kan gøre for at undgå, at være en af dem der kommer hjem med et ben eller arm i gips – eller det der er værre.

Inden skituren

Hvis man først har prøvet at stå op ski, så ved man også, at det er hårdt især i de store muskelgrupper i lårene. Når det først bliver hårdt begynder man at koncentrere sig mindre om omgivelsene og kan nemmere miste fokus. Det er derfor en rigtig god ide at træne både kondition og ikke mindst styrke i benene i månederne op til turen, det kan være guld værd. En anden ting der naturligvis er udfordret er balancen. Hvis man er ny på ski, er det derfor en rigtig god ide at træne sin balance inden. Dette kan blandt andet gøres på et vippebræt eller lignende. Helt almindelig kondition er også essentielt, da man igen mister fokus hvis man bliver forpustet.

På skiferien

Når du er ankommet og er klar til at komme ud på ski, er der også nogle forberedelser du kan gøre dig for at mindske risikoen. At stå på ski giver en masse vrid og vrik i kroppen, hvilket kan være hårdt for musklerne. Det er derfor vigtigt, at du er godt varm inden du kaster dig ned af bjerget.

Dette mindsker riskoen for overanstrengelser, der lynhurtigt kan ødelægge hele din tur. Sørg for at være varm, og sørg for at strække ud, når dagen er omme, hvilket giver mindre ømhed.

Derudover skal man følge helt gængse råd som at blive på pisterne/løjperne, ikke stå på ski i dårligt vejr, ikke stå på ski påvirket og naturligvis holde sit til sit niveau og holde sig fra sorte pister, medmindre man er helt sikker.

EFTERLAD ET SVAR